Banii Fermierului | Fermier contra fermier

Potrivit unor  analisti, in Romania,  criza va incepe cu adevarat abia dupa terminarea alegerilor prezidentiale, din noiembrie 2009. Explicatia este foarte simpla: din noiembrie 2009, statul va trebui sa aplice o serie de masuri anti-criza dureroase, deoarece nu va mai fi “legat”  in nici un fel de alegatori.

Daniel Enescu, director la Daedalus Grup ( companie de cercetare de piata), conform revistei Piata , spune ca, pe fondul scaderii drastice a puterii de cumparare a populatiei vom asista la ” ascutirea luptei de clasa dintre producatori si retaileri”, pe de o parte, dar si la intetirea luptei dintre producatori intre  ei, pe de alta parte.

Ideea este ca produsele mai ieftine vor avea castig de cauza in fata celor mai scumpe.

In aceste conditii, fermierii vor trebui sa faca fata atat concurentei  altor producatori, cat si concurentei venita din partea pietei substitute.

Sa luam exemplul unui fermier care detine o exploatatie de porci si  un abator aferent, produsul sau finit fiind mezelurile. In noile conditii economice, consumatorii vor opta pentru cartofi ( mai ieftini) in detrimentul mezelurilor ( un produs mai scump), fapt care va genera o scadere semnificativa a vanzarilor de mezeluri.

Aceasta inseamna ca, pentru a rezista pe piata, fermierul nostru va avea de infruntat doi competitori:

1. Alti producatori de carne, care, eventual au capacitatea de a produce mai ieftin. Ceea ce inseamna ca fermierul trebui sa lupte “la sange” cu alti fermieri de aceeasi formatie.

2. Producatorii de cartofi ( produs substitut ). Cata vreme puterea de cumparare a oamenilor este scazuta, consumatorii pot inlocui carnea ( mai scumpa) cu cartofii ( mai ieftini).

Cat priveste “duelul” retaileri-fermieri, va dati seama, cei  doi jucatori  nu s-au inteles perfect nici pe vreme buna. Ceea ce ne poate face sa credem ca,  in vremuri de recesiune, putem asista, din nou,  la inflamarea spiritelor.

Continut asemanator: